De Intensiteit van Mindfulness

Modules van de opleiding 'De Intensiteit van Mindfulness': 

 

Meditatie & Mindfulness

Meditatie is één zijn met onze innerlijk universum

 

Tijdens deze module leer je verschillende meditaties en maak je kennis met de achterliggende ademhalingstechnieken. Deze meditatietechnieken kun je gebruiken voor je eigen beoefening of om door te geven aan anderen.

 

De meditaties hebben verschillende effecten, waaronder; ontwikkelen concentratie, bewustwording door inzicht-meditatie, ontwikkelen medeleven, het komen tot rust, omgaan met emoties, verminderen van irritatie en boosheid en nog vele andere effecten. De meditaties die je tijdens deze module leert komen vanuit verschillende stromingen.

 

In de module leer je eerst één van de meest eenvoudige meditatievormen, namelijk concentratiemediatie. Vervolgens gaan we over tot inzicht-meditatie en leer je ook omgaan met datgene wat je in de meditatie tegen kunt komen. Dat zijn niet alleen de mooie ervaringen, maar bijvoorbeeld ook zogeheten hindernissen zoals slaperigheid, piekeren, toekomstplannen maken, emoties, etc.
Je leert verschillende manieren om hiermee om te gaan, en je krijgt inzicht in welke manier je op welk moment kunt inzetten.

 

Naast de meer bekende vormen van zitmeditatie, leren we je ook meditatie in andere houdingen en zelfs meditatie met/in beweging. Uiteindelijk is de 'formele meditatie' (vaak zittend op ons meditatiekussen) dan ook een voorbereiding op het dagelijks leven. Door meditatie ook te oefenen met beweging komt dit ook weer dichter bij het dagelijks leven. Bovendien heeft meditatie in beweging doorgaans ook een heel ander effect. Meditatie in beweging, yoga en andere technieken gericht op het lichaam kunnen ook vaak helpend zijn om de mind meer tot rust te laten komen. Soms sneller dan bij zitmeditatie. Vaak worden deze methoden dan ook wel voorafgaand aan een zitmeditatie beoefend.

 

Naast meditatie in beweging krijg je dan ook diverse andere technieken aangereikt om eerst meer in het lichaam te komen. Dat kun je dan beoefenen als meditatie op zichzelf, of als voorbereiding op een zitmeditatie.

 

De volgende meditatievormen en andere technieken komen aan bod tijdens deze module:

  • concentratie-meditatie
  • inzicht-meditatie
  • non-dualiteit meditatie
  • meditaties gericht op vriendelijkheid en medeleven
  • meditaties in beweging (met en zonder begeleidende muziek)
  • mindfulness oefeningen
  • mindful yoga
  • ademhalingstechnieken 
  • mediteren en werken met klankschalen
  • en andere meditaties (onder meer afgestemd op waar behoefte aan is/wat zich aandient tijdens de module)

 

Voor wie is deze module geschikt?

Je hebt voor deze module geen meditatie-ervaring nodig, we beginnen echt bij het begin. Heb je al heel veel ervaring met meditatie dan zal je een deel van de module wellicht dingen horen die je al weet. Maar zoals ze zeggen 'yogi mind, beginners mind' en kun je natuurlijk ook bij herhaling vaak nog veel nieuwe inzichten opdoen. Verder worden er dermate verschillende technieken overgedragen dat er zeker voor iedereen iets nieuws bij zit.

Werken met Klankschalen

De voelbare klank en trilling van klankschalen laat niemand onberoerd. Of je nu werkt met massage, Reiki, hypnotherapie of energetische therapieën, als homeopaat, natuurgeneeskundige of als psychotherapeut, het werken met klankschalen kan vrijwel altijd in je bestaande werkwijze(n) worden geïntegreerd. Door klankschalen op de juiste wijze te bespelen of op een therapeutische manier te gebruiken, kun je iets verrassends en waardevols toevoegen, zowel voor jezelf als voor anderen.


In deze module leer je te werken met diverse klankschalen en andere klankinstrumenten. De basisbeginselen en de theorie van het werken met klankschalen komen aan de orde. Er wordt natuurlijk veel geoefend. Je leert een totale klanksessie op zowel fysiek als energetisch niveau te geven aan anderen die zich in een zittende als ook in een liggende positie kunnen bevinden. Je zult versteld staan wat er allemaal mogelijk is met een klankschaal!

 

Voor iedereen die aangetrokken wordt door de helende kracht van de klankschaal, is deze module werken met klankschalen een unieke leerervaring. In deze module ervaar je de langdurige klanken, trillingen en wat het doet met je lichaam en ziel. Tevens leer je eenvoudige technieken om de klankschalen te bespelen, voor jezelf en voor anderen.

 

In deze module komen er verschillende thema’s aan bod, zoals

  • de klankschalen en werking ervan
  • meditatie
  • bewustwording
  • spanning en ontspanning
  • aanslagtechnieken
  • klopper gebruik
  • jezelf en anderen leren aarden of juist energie te geven op een directe en indirecte manier
  • harmoniserend aanslaan

Meditatiewandeling

Wandelmeditatie is met volle aandacht lopen. Wanneer je aandachtig loopt, kun je je actief voorstellen dat je met elke stap een frisse golf van vrede, creëert. Als je wandelt nodigt de natuur je uit om te glimlachen naar de vogels, naar de zon, naar de regen. Zeg ja tegen alles wat je tegen komt. Zeg ja tegen het leven. Als je een paar dagen op die manier je wandelingen in de natuur doet dan verandert er langzaam iets van binnen. Je ervaart een soort innerlijke vrede.

 

Zet drie stappen per inademing en 3 per uitademing (tenzij 2 of meer beter bij je past) en zeg van binnen 'in, in, in, uit, uit, uit' Dit kun je afwisselen met 'aarde, aarde, aarde' of 'ik ben er, ik ben er, ik ben er, of bijvoorbeeld dank, dank, dank'.  Kies de woorden die bij je passen. Als er iets is onderweg waar je je aandacht aan wilt geven, de blauwe lucht, een mooie boom, sta dan gewoon even stil.

 

Een wandelmeditatie is niet bedoeld om pijn weg te krijgen maar om juist onze gevoelens in de ogen te kijken. We hebben doorgaans de neiging om óf veel met onze pijn bezig te zijn óf de pijn te ontkennen.

 

Als je wandelt met aandacht en je stappen neemt met rust, kun je dichtbij je (pijnlijke) emoties zijn. Omarm emoties als ware het een tere baby. Accepteer en koester je emoties. Daarna kan het voelen alsof je een storm hebt doorstaan. Je pijn kan transformeren in, of bestaan naast stevigheid, helderheid of vrijheid. Natuurlijk is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch is het een fantastisch bevrijdende ervaring als het 'lukt'.

 

Heerlijk is ook dat je niets hoeft tijdens een wandeling. Zelfs niet te mediteren, noch te letten op je ademhaling, jouw emoties te omarmen, stappen te tellen of bewust waar te nemen. Als je een tijdje loopt gaat het vanzelf. Of niet. Als iets je flink dwars zit neem den de tijd.

 

Geniet van heerlijke wandelingen!

 

Wat kan je zoal verwachten? 

Door al wandelend te mediteren, leer je op een natuurlijke wijze te onthaasten. Aan de hand van betekenisvolle teksten en eenvoudige oefeningen, creëer je samen met de groep een zekere rust en verbondenheid. Heerlijk voor iedereen die behoefte heeft aan stilte, rust en inspiratie!

De lesmomenten gaan door in een beperkte groep.

Zo is er voor iedereen voldoende ruimte en tijd om de opleiding op een duidelijke en serene manier te volgen.

 

De opleiding 'De Intensiteit van Mindfulness' omvat 3 lesmomenten

Het lesgeld mag je in 1 keer betalen of in 2 keren betalen of telkens voor aanvang van de lesdag.

Er kan mits overschrijving, cash of met bancontact betaald worden. Heb je een factuur nodig? stuur even een mailtje naar info@school-van-de-oude-zielen.be

 

De opleiding omvat heel wat theorie maar vooral gaan we veel oefenen.

Na het volgen van de opleiding ontvang je een certificaat. Je dient hiervoor alle lessen/modules gevolgd te hebben.

Module Datum Lesmoment Leerstof
1 zondag 9 juni 2024 10u-17u Meditatie & Mindfulness
2 zondag 23 juni 2024 10u-13u Werken met Klankschalen
3 zondag 23 juni 2024 14u-17u Meditatiewandeling

Ik wens mij in te schrijven voor de opleiding De Intensiteit van Mindfulness